Fantasiens farver, eventyrlige universer i kunst og litteratur

Oplev Dronning Margrethes magiske universer på den unikke udstilling i Silkeborg, Jorns fantastiske væsener på Jorn-samlingen samt den forunderlige maler Otto Frellos museum i Varde og højskoleliv i Slotsbyen Gram

22.- 26. marts

Kursusledere: Kunstformidler Anja Kjølby, højskolelærer Jimmi Ekløv og højskoleforstander Annemarie Morris

Kursuspris: 4.500,-kr. for dobbeltværelse/ 5.000,- kr. for enkeltværelse, prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser er på Gram Slotskro og har eget bad og toilet. Se værelserne her

Søndag d. 22. marts

Ankomst og indkvartering

Gratis fællestransport fra Vojens Station til højskolen

Velkomstmiddag på Gram Slotskro

Eventyr og magiske universer. Velkomstaften v/højskoleforstander Annemarie Morris og kunstformidler Anja Kjølby

Mandag d. 23. marts

07.30-08.45

Morgensamling om den moderne collage v/Anja Kjølby

09.00-11.50

Annemarie Morris: Om Søren Kirkegaard og H.C. Andersen. Foredraget tegner et billede af to meget forskellige forfattere. Søren Kierkegaard, som den superintelligente akademiker, overfor naturtalentet H.C. Andersen, som var fantasiens og det levende sprogs mand. Begge forfattere var optaget af et af Guldalderens store temaer, nemlig det dæmoniske. Fra hver deres ståsted bevæger de sig ind i det dæmoniske spændingsfelt

Frokost på højskolen

15.00-17.00

Anja Kjølby: ”Hvis ikke man går til yderligheder, er der ingen grund til at gå”. Hør om den danske billedkunstner Asger Jorn (1914-73), der tilkæmpede sig international berømmelse og hvis værker har sat sig spor i kunstens historie. Jorn var livet igennem åben for forandringer og forvandlinger, og krydsede på mange måder alverdens grænser. Hør om Jorns liv, hans kunst, inspirationskilder og den åbenlyse kærlighed til det nordiske.

Middag på højskolen

Collage-eksperimentarium v/Anja Kjølby: Denne aften er der mulighed for at udfolde sig kreativt. Collagen rummer uanede muligheder for at skabe eventyrlige rum, og for dem der har lyst sakser og limer vi os igennem en fantasirig aften. Medbring gerne en god saks og gamle magasiner.

Tirsdag d. 24. marts

07.30-08.30

08.30-17.30

Ekskursion til Museum Jorn og Museum Silkeborg: Vi tager til Silkeborg for at besøge hele to museer. Vi starter på Museum Jorn, hvor man kan opleve museets faste samling, der har fokus på Jorns arbejdsprocesser. Museet huser også en særudstilling med den tyske neo-ekspressionistiske maler og billedhugger Markus Lüpertz (1941-), hvis værk både har en poetisk og episk dimension, der som regel tager udgangspunkt i traditionelle europæisk-antikke mytologiske motiver. Herefter går turen til Museum Silkeborg, Hovedgården, hvor vi skal se særudstillingen: ”Eventyrdronningen”, en udstilling med en lang række af de teaterkostumer Hendes Majestæt Dronningen har designet igennem sit kreative virke.

Middag på højskolen

Collage-eksperimentarium v/Anja Kjølby. For dem der har lyst, fortsætter vi med at kreere fantastiske billeduniverser.

Onsdag d. 25. marts

Morgensamling om Paradis-forestillinger v/ højskolelærer Jimmi Ekløv

09.30-11.50

Anja Kjølby: Otto Frello – I fantasiens landskab. Tag med på opdagelsesrejse i et forunderligt billedunivers skabt af kunstneren Otto Frello (1924-2015) – malersvenden fra Varde-egnen, der tog til København, levede som illustrator, åbnede sin egen kunstskole – og siden blev en elsket men også omdiskuteret outsider i dansk kunst. Otto Frello maler fortællinger, der er i familie med litteraturens fantasy-univers, og værkerne, der i den grad inviterer til individuelle fortællinger, har rod i den klassiske kunst.

Frokost på højskolen

13.00-17.30

Ekskursion til Hjerting Kirke og Museum Frello, Varde: Vi kører mod vest og besøger først Hjerting Kirke, tegnet af arkitekten Alan Havsteen-Mikkelsen og med udsmykning af Robert Jacobsen, der hentede skrot på bunden af Esbjerg Havn og forvandlede det kirkens smukke altervæg. Herefter går turen videre til Museum Frello i Varde, hvor man har Danmarks største samling af Frello malerier samt et udvalg af kunstnerens håndbogstegninger. Her kan vi ved selvsyn gå på opdagelse i Frellos detaljer og fantastiske univers.

Middag på højskolen. Magiske fortællinger – afslutningsaften i selskab med Annemarie Morris, Anja Kjølby og Jimmi Ekløv

Torsdag d. 26. marts

Morgenmad. Herefter afrejse med gratis bus til Vojens Station