Forlænget weekend med fejring af Genforeningen. Oplev operaen ”Grænsemageren” i Alsion og Genforeningsspillet 2020 i Søgårdlejrens smukke have

12. - 16. juni

Sønderjyllands Seniorhøjskole indbyder til festlig fejring af 100 året for Genforeningen. Vi har sammensat et program, hvor vi både kommer rundt i kulturlivet og i landsdelen. I anledning af 100-året for afstemningerne i 1920 opfører Opera på Grænsen i et samarbejde med Sønderjyllands Symfoniorkester den helt nye opera »Grænsemageren« i et nutidigt sprog, med en fængslende musik samt en tidssvarende dramatisk fortælling på ca. 110 minutter. »Grænsemageren« opføres som en opera i fuld skala med tre akter i henholdsvis to og tre billeder, ni solister, stort operakor, fuldt symfoniorkester og professionel regi. Udgangspunktet er de historiske begivenheder, startende i Berlin og Aabenraa, november 1918, over perioden op til afstemningerne i 1920, påskekrisen og festdagene i juli 1920 ved Dybbøl. Sønderjydsk Forsøgsscene bidrager til fejringen af 100-året for Genforeningen med egnsspillet ”Grænsedragning”. ”Grænsedragning” er et stort anlagt egnsspil, hvortil der skal bruges ca. 50-60 amatørskuespillere, musikere, lyd- og scenefolk, der rekrutteres fra hele Sønderjylland. Handlingen i egnsspillet foregår i tiden før og efter genforeningen og sætter fokus på de menneskelige konsekvenser af en ny grænse. ”Grænsedragning” har premiere i Søgårdlejrens smukke omgivelser den 13. Juni 2020. Herudover kan du opleve højskoleliv på vores fine højskole i Gram, og indkvartering sker på Gram Slotskro, som ligger lige ved siden af. Kom og vær med!

Kursusledere: Højskolelærer Jimmi Ekløv og højskoleforstander Annemarie Morris

Kursuspris: 4.500,-kr. for dobbeltværelse/ 5.000,- kr. for enkeltværelse, prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser er på Gram Slotskro og har eget bad og toilet. Se værelserne her

Fredag d. 12. juni

Ankomst og indkvartering

Gratis fællestransport fra Vojens Station til højskolen

Middag på Gram Slotskro

Velkomst ved forstander Annemarie Morris. Herefter aftenkaffe på højskolen

Lørdag d. 13. juni

Morgenmad på Slotskroen

Morgensamling v/højskoleforstander Annemarie Morris

09.30-11.45

Sønderjylland historie fra Knud Lavard til Genforeningen ved højskolelærer og journalist Jimmi Ekløv

Afgang med bus til Søgårdlejren

Premiere på Sønderjysk Forsøgsscenes genforeningsspil ”Grænsedragning” i overværelse af prinsesse Benedikte i Søgårdlejrens smukke have

Aftensmad i højskolens smukke spisesal

Sangaften med sønderjyske sange

Søndag d. 14. juni

Morgenmad på Slotskroen

Morgensamling i foredragssalen

Menneskeskæbner og fortællinger fra genforeningens land. Foredrag ved forstander Annemarie Morris

Frokost på højskolen

Højskolen serverer vores helt eget sønderjyske kaffebord

Klaverkoncert med værker af bl.a. Carl Nielsen ved koncertpianist Jesper René

Middag på højskolen. Herefter friaften

Mandag d. 15. juni

Morgenmad på Slotskroen

Morgensamling på højskolen

09.30- 11.50

Forstander Annemarie Morris: Sønderjyllands pris! En fortælling i billeder og ord om en helt særlig landsdel, hvis genforening med Danmark vi i år fejrer 100-året for

Frokost på højskolen

Vi tager på udflugt i det historiske grænseland med bl.a. mindesmærkerne ved Broager Kirke og Dybbøl. Vi spiser vores medbragte mad undervejs inden vi fortsætter turen til Sønderborg, hvor vi skal til premiere på genforeningsoperaen om H.P.Hansen i det smukke Alsion.

”Grænsemageren” en nykomponeret opera af Bo Gunge går over scenen i Alsion. Ved hjemkomst til højskolen serverer vi boller med ost og pålæg som ”nachspiel”

Tirsdag d. 16. juni

07.30-09.00

Morgenmad og herefter afrejse