Kongeåvandringer i det gamle grænseland

Kongeåvandringer i det gamle Grænseland

Kom med på et smukt vandrekursus med på den nye Kongeåsti. Vi kommer helt tæt på en dramatisk del af Danmarkshistorien, da Kongeåen var grænse mellem Kongeriget Danmark og Kejserriget Preussen.
Vandreture i smukke og historiske omgivelser i et moderat tempo

11.- 14. august

Kursusleder: Højskolelærer Jimmi Ekløv. Mød også højskolelærer Niels Troldborg og forstander Annemarie Morris

Kursuspris: 3.900,-kr. for dobbeltværelse/ 4.400,- kr. for enkeltværelse, prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser har eget bad og toilet. Man bor på Gram Slotskro men alt undervisning, foredrag m.m foregår på Sønderjyllands Seniorhøjskole  Se værelserne her

Dagsprogram:

Tirsdag d. 11. august

Ankomst og indkvartering på Gram Slotskro

Fællestransport fra Vojens Station. Husk tilmelding

Frokost på højskolen

Velkomst i højskolens foredragssal v/ forstander Annemarie Morris

Gram Slot, skov og å
Vi starter med at vandre langs Gram å, lige uden for døren. Vi går gennem den smukke naturskov rundt om Gram slot samt i den smukke slotspark. Gram Slot er et tidligere kongeslot fra 1232 midt i hjertet af Sønderjylland og er i dag et stort økologisk landbrug

Aftensmad på Gram Slotskro

Aftensamling med hygge og kaffe på højskolen

Onsdag d. 12. august

Morgenmad på Gram Slotskro

Morgensamling i højskolens foredragssal

Afgang med bus mod Kongeåen. Fra Kongeåslusen til Gredstedbro.
Vi starter vores tur langs Kongeåen ved åens udløb, hvor åen løber ud i Vesterhavet. Vi vandrer gennem det åbne marsklandskab mellem digerne mod landsbyen Vilslev, som ligger smukt hævet over marsken. Vi skal se og høre om kirken og de historiske begivenheder i Vilslev, blandt andet den gamle toldgård, som var Kongeågrænsens vestligste grænseovergang. Herefter spiser vi vores frokost i det grønne.

Efter frokost forsætter vi langs Kongeåen mod Gredstedbro. Vi kommer forbi den historiske Jedsted Mølle, der ligger hen over Kongeåen. Her har været mølle- og dambrugsdrift i århundreder.

Efter en dejlig dag kører vi hjem til højskolen

Aftensmad i højskolens spisesal

Pianist og højskolelærer Niels Troldborg spiller og fortæller om Mozart.

Herefter aftenkaffe

Torsdag d. 13. august

Morgenmad på Slotskroen

Afgang med bus mod Kongeåen. Villebøl Bro via Foldingbro til Frihedsbroen

Vi kører i dag til Villebøl, hvor vores tur begynder. Vi går mod Foldingbro gennem den smukke ådal. Her passerer vi blandt andet Sophus Ejler Jepsens trappeskulptur og det tidligere lille primitive færgested over åen, hvor man flygtede over åen under 1. Verdenskrig. Ved frokosttid ankommer vi til Foldingbro, som var en vigtig told- og grænseby. Vi spiser frokost på Genforeningshøjen med flot udsigt over Kongegåen. Efter frokost går vi mod den historiske Frihedsbro og huset Friheden, der blev bygget af storbonden Hans Diderik Kloppenborg i 1870. Kloppenborg var dansksindet nordslesviger, og da han i slutningen af 1860'erne følte jorden brænde under sig byggede han tilflugtsstedet Friheden.
Efter en dejlig dag kører vi hjem til højskolen

Aftensmad i Gram Slots Café

Fredag d. 14. august

Morgenmad på Gram Slotskro

Afgang med bus mod Kongeåen. Frihedsbroen over Knag Mølle til Fårkrog

I dag vandrer vi fra Frihedsbroen og går til stiens slutning ved Fårkrog. På vej mod Knag Mølle, følger stien hærvejen, og vi passerer blandt andet Hermansens Høj, et mindesmærke for skolelærer K. M. Hermansen, der var særdeles aktiv i det lokale foreningsarbejde i Skodborg. Ved vandmøllen Knag Mølle spiser vi vores frokost. Møllen er bygget omkring 1780, og er den eneste vandmølle i Danmark, hvor engvandingskanalen går ind under bygningen.
Efter en god frokost og hygge går vi mod Fårkrog og kommer forbi en domænegård, en af de gårde, der blev opkøbt af tyskerne til indflytning for tyskere for at gøre området mere tysksindet.
Vi går igennem ådalen og de smukke enge. Her er kongeåen en lille å med en smal ådal og turen går gemmen flere klaplåger på vej ind og ud af indhegninger inden vi når frem til Fårkrog og stiens afslutning ved vandløbet Benbæk. Herefter retur til højskolen, hvor kaffen venter

Afgang med fællestransport til Vojens Station

Der tages forbehold for trykfejl samt ændringer i programmet