Sønderjyllands Seniorhøjskole fejrer 250 året for Beethovens fødsel

Sønderjyllands Seniorhøjskole fejrer 250 året for Beethovens fødsel med et festfyrværkeri af musikalske oplevelser og foredrag. Vi har Eskær Trioen, Sønderjyllands Symfoniorkester på programmet samt højskoleliv i Gram, hvor man bor på Gram Slotskro                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         17.  - 21. februar

Kursusledere: Pianist og højskolelærer Niels troldborg og højskoleforstander Annemarie Morris

Kursuspris: 4.400,-kr. for dobbeltværelse/ 4.900,- kr. for enkeltværelse, prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser er på Gram Slotskro og har eget bad og toilet. Se værelserne her

År 2020 står i Beethovens teg , da det er 250 år siden Beethoven blev født. På dette kursus har vi sammensat et program der dels vil beskæftige sig med Beethoven som komponist og menneske, Beethovens samtid, og den tidlige romantiks ideer, kunst og litteratur. Herudover vil det være en klassisk højskoleuge med god mad, fællessang og fortælling. Ugen slutter med format, idet vi skal opleve både Beethovens elskede og berømte 5. Symfoni (skæbnesymfonien) og den prisvindende trio - Eskær Trioen - være solister med Sønderjyllands symfoniorkester i Beethovens tripelkoncert.
Kursusleder er pianist og højskolelærer Niels Troldborg

Mandag d. 17. februar

16.00-18.00

Ankomst og indkvartering på Gram Slotskro

Gratis fællestransport fra Vojens Station

Middag på Gram Slotskro

19.30​​

Velkomst og kursusintroduktion v. Niels Troldborg og Poul Bjergegaard

Tirsdag d. 18. februar

​Morgenmad på Slotskroen

​​Morgensamling v. forstander Annemarie Morris

09.30​

“Mystikeren Beethoven” v. Niels Troldborg – vi starter hele denne kursusuge med at komme tættere på mennesket og kunstneren Ludwig van Beethoven. Vi kender ham alle, og elsker og holder af hans mest berømte værker, - men hvem var han virkeligt? Foredraget er dels en biografi og en historisk gennemgang af de vigtigste begivenheder i Beethovens liv, men vil også komme ind på især Beethovens åndelige og religiøse sider, og på hvordan disse bliver afgørende for både Beethovens liv, kunst og budskab.

Frokost i højskolens smukke spisesal

15.00​

Foredrag v. Poul Bjergegaard ”Den tyske romantik”. Her tager vi udgangspunkt i Ludwig van Beethovens egen tids intellektuelle og kulturelle personligheder, og vil diskutere de store tyske romantiske tænkere og udgangspunktet for idéen om den fælles europæiske identitet.

Aftensmad i højskolen spisesal

19.30​

Klaveraften

Onsdag d. 19. februar

Morgenmad på Slotskroen

08.45 ​

Morgensamling

Forstander Annemarie Morris: Sønderjyllands pris! En fortælling i billeder og ord om en helt særlig landsdel, hvis genforening med Danmark vi i år fejrer 100-året for

Frokost

Sangtime og foredrag v.  Niels Troldborg “Mit Sønderjylland” – En eftermiddag om livet som højskolelærer i det Sønderjyske, i selskab med højskolesangbogen

Aftensmad

Klaveraften

Torsdag d. 20. februar

Morgenmad på Slotskroen

08.45 ​

Morgensamling

09.30​​

Foredrag v/ Poul Bjergegaard: Om romantikken i den engelske litteratur. Vi analyserer udvalgte eksempler af de største engelske romantiske digtere og diskuterer deres historiske, kulturelle og politiske betydning både for England og for Europa.

12.00 ​

Frokost

Optakt til aftenens koncert med det primære fokus på Beethovens 5. symfoni, og symfoniens forms udvikling under Beethoven v/ Niels Troldborg

​​Aftensmad i højskolens spisesal