Adventsfejring i grænselandet med Sønderjyllands Seniorhøjskole på Hotel 6400 i Sønderborg.

Vi byder på Julegalla med Sønderjyllands Symfoniorkester, på Julebyen Tønder, på musikalsk julekomedie med Figaros, på højskoleliv i Gram og ikke mindst på adventsgudstjeneste i Christianskirken i Sønderborg. Kurset er arrangeret i samarbejde med Kristeligt Dagblad

08. - 11. december

Kursusleder: Højskoleforstander Annemarie Morris og højskolelærer Jimmi Ekløv. Mød også musiker Lasse Meyer.

Kursuspris: 5.000,-kr. for dobbeltværelse/ 5.700,- kr. for enkeltværelse. Prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser på Hotel 6400 har eget bad og toilet.

Torsdag d. 8. december

Ankomst og Indkvartering på værelserne på Hotel 6400

Ankomst til Sønderborg Station, hvor vi afhenter med egen gratis bus. Husk tilmelding

Velkomst v/ forstander Annemarie Morris

Frokost i restauranten på Hotel 6400

Vi kører til Sønderborg Slot, hvor vi ser de imponerende samlinger, som dækker 800 – års historie i en bygning, deriblandt Middelalderens Sønderborg, Christian d. 2. fangenskab og Genforeningen

Vi ser udstillingerne på Sønderborg Slot

Vi kører med bus den korte vej til Alsion, det smukke universitetskompleks med koncertsal

Vi spiser en lækker buffet i Cafe Alsion inden koncerten

JULEGALLA i Alsion

Dirigent: Gareth Hudson

Sangsolist: Johanne Milland

Kor: Konservatoriets Pigekor Esbjerg

Alle sejl er sat, når årets julegallakoncert løber af stablen. For julen er mere end bare and, flæskesteg og risalamande, den er også en fest, og ingen fest uden herlig musik. Igen i år inviterer Sønderjyllands Symfoniorkester traditionen tro til vaskeægte julegalla-koncert - denne gang med deltagelse af Konservatoriets Pigekor Esbjerg. Den unge danske sanger og skuespiller Johanne Milland har på kort tid sat et stjerneklart aftryk både som skuespiller og sanger med sine første professionelle hovedroller i musicalen Atlantis, og i spillefilmen, "Venuseffekten", hvor begge havde præmiere i 2021. Vi glæder os til at præsentere denne nye unge stjerne som solist med orkestret dirigeret af Gareth Hudson.

Efter forestillingen vender vi tilbage til Hotel 6400

Fredag d. 9. december

Morgenmad i restauranten

Vi kører til Sønderjyllands Seniorhøjskole i Gram

Forstander Annemarie Morris: Forventningens glæde, om jul i alverdens lande

Frokost på højskolen

Sangtime med årstidens sange v/ musiker og organist Lasse Meyer Sørensen

Vi serverer kaffe med julelækkerier på højskolen

Højskolelærer Jimmi Ekløv: Juleevangeliet – hvordan blev det til og hvad prøver det at fortælle?

Vi slapper af i højskolens stuer og bibliotek og nyder evt. et lille glas portvin eller sherry

Vi serverer en dejlig festmenu i spisesalen

Vi vender tilbage til Hotel 6400

Lørdag d. 10. december

Morgenmad i restauranten

Vi kører til Tønder, hvor vi skal besøge det fine julemarked

Tid til at nyde de smukke omgivelser i Julebyen Tønder

Vi kører til Agerskov Kro

Vi spiser dejlig julemad på Agerskov Kro

Vi fortsætter turen til Sønderborghus, hvor vi skal i teateret

Jul i den gamle købmandsbutik opføres på Sønderborghus af Figaros

En musikalsk julekomedie inspireret af tidens toner, radioudsendelser, blade og aviser fra 1968 fremført af Figaros, som er kendt for komik kombineret med sang og musik af meget høj kvalitet.

Købmand Thomsens forretning lider under det ny supermarkeds moderne markedsføringsmetoder og ikke mindst hans egne gammeldags ditto. Banken har netop krævet et stort lån indfriet inden d. 24. december, så konkursen truer. Men hjælpen er på vej i form af konsulenten A. Nissen fra Hovedkontoret. Sange som “Dyrtidsvisen”, “Jeg så julemanden kysse mor”, “Sikken voldsom trængsel og alarm”, “Fordum var der fred på gaden” og “Nu har vi altså jul igen” fletter sig ind i den muntre handling. Alle sange akkompagneres af “postbuddet”. Der er også fællessange, hvor publikum må synge med.

For at give forestillingen ekstra julestemning starter arrangementet med, at der serveres gløgg eller kaffe og æbleskiver

Musikalsk komedie af Hans Dueholm
Instruktion og medvirkende: Hans Dueholm, Birgitte Mosegaard Pedersen og Allan Dahl Hansen
Manuskript: Hans Dueholm
Scenografi: Hans Dueholm
Produktion: Figaros

Efter forestillingen vender vi tilbage til vores Hotel, hvor vi spiser aftensmad

Middag i restauranten. Herefter friaften

Søndag d. 11. december

Morgenmad i restauranten. Herefter forlades værelserne

Afgang med bus til Christianskirken i Sønderborg

10.00 – ca. 11.30

Gudstjeneste, 3.s. i Advent v/ sognepræst Lars Astman Smedemark

Ca. 11.30

Vi kører til Restaurant Colosseum, som ligger på Sønderborgs smukke havnefront

Vi spiser et dejligt måltid, som afslutning på vores adventskursus. Herefter køre bussen til Sønderborg Station, hvor derfra der afgår tog ca. kl. 13.35.

Der tages forbehold for trykfejl samt ændringer i programmet.