Besat af Besættelsen

Besat af Besættelsen - et højskolekursus.

Dette kursus henvender sig alle, som gerne vil vide mere om besæt­telsestidens historie og gerne vil mødes med andre for hvem historien om denne periode er blevet en besættelse!

Kurset afholdes af Sønderjyllands Seniorhøjskole på Agerkov Kro.

07. - 11. februar

Perioden 1940-45 er stadig genstand for stor opmærksomhed og debat. Det historiske materiale er, efterhånden som arkiver bliver åbnet og hidtil ukendt kildemateriale duk­ker op, med til at skabe store avisoverskrifter og nyheder som oftest blæses stort op i de danske medier. Denne fortsatte interesse og sejlivethed kan kun betyde, at be­sæt­telsestiden, stadig i dag har relevans for os danskere.

Interessen for datidens valg og handlinger, er med til at forme den nationale identitet. Besættelsens historie hjælper os til at forstå, hvem vi var, og derved hvem vi er blevet. Den giver os et stabilt grundlag til at forstå andre.

Det er debatten om Besættelsens begivenheder og personer, der holder interessen for emnet i live. De løbende diskussioner i medierne vækker vor nysgerrighed til at ville vide mere og ansporer os derved til videre undersøgelser. Det er årsagen til, at Sønderjylland Seniorhøjskole udbyder et ugekursus med titlen ”Besat af Besættelsen.”

Vi vil belyse perioden set med nutidens øjne. Derfor har vi inviteret en række personer, som beskæftiger sig med det historiske stof, set ud fra forskellige synsvinkler. Alle de medvirkende har det til fælles, at de er levende optaget af perioden og at de kan formidle deres viden så alle, uanset forudsætning, kan deltage i dette højskolekursus. Kurset retter blikket mod de datidige aktører og sætter dermed besættelsen og efterkrigsperiodens begivenheder i historisk relief.

Kursusleder: Niels Ole Frederiksen. Mød også højskolelærer Jimmi Ekløv & forstander Annemarie Morris

Kursuspris: 5.200,-kr. for dobbeltværelse/ 5.600,- kr. for enkeltværelse. Prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser har eget bad og toilet. Som dagelev er prisen 2.500,-kr for alt undtagen overnatning og morgenmad samt drikkevarer.

Mandag d. 07. februar

Ankomst til Agerskov Kro

Gratis fællestransport fra Vojens Station til Agerskov Kro

Frokost

Kursusvelkomst ved forstander Annemarie Morris og Niels Ole Frederiksen

”Besættelsen i et historisk/politisk perspektiv” v/ lektor Niels Vium Olesen, Århus Universitet

Kaffepause

Foredraget forsat med samtaler og debat

Middag i restauranten

”Nazismens kunstneriske hjælpetropper”” v/fhv. forstander Poul Henrik Jensen, Ribe

Kaffe/te

Tirsdag d. 08. februar

Morgensang v/ Niels Ole Frederiksen

”Gestapos fangelejre i Danmark” v/ Fhv. museumschef ved Frøslev Museum Henrik Skov Kristensen, Sønderborg

Foredraget forsat

Frokost

Afgang med bus. Vi besøger Det tyske Mindretals mødested på Knivsbjerg

Kaffe på Knivsbjerg og oplæg ved Lasse Tästensen

Middag på Agerskov Kro

”545 dage i KZ-Theresienstadt” En beretning om den dansk jødiske pige Ellen Oppenheins oplevelser i Theresienstadt genfortalt af Niels Ole Frederiksen.

Onsdag d. 09. februar

Morgensang/Niels Ole Frederiksen

Heldagstur til KZ-Ladelund i Sydslesvig

Ankomst Ladelund – rundgang på udstillingen