Fantasiens farver – et februarkursus

Fantasiens farver – et februarkursus med fantastiske Mozart, Franciska Clausen og ”Verner Panton - Farver en ny verden”.
Sønderjyllands Seniorhøjskole indbyder til højskoleophold på Agerskov Kro med symfonikoncert, fantastiske fortællinger og fortryllende former

22. - 26. februar

Kursusleder: Højskoleforstander Annemarie Morris og højskolelærer Jimmi Ekløv. Mød også musiker Lasse Meyer Sørensen og højskolelærer Anja Kjølby

Kursuspris: 4.900,-kr. for dobbeltværelse/ 5.500,- kr. for enkeltværelse. Prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser har eget bad og toilet

Tirsdag d. 22. februar

Ankomst til Vojens Station, hvor vi afhenter med egen gratis bus. Husk tilmelding

15.00 - 16.00

Indkvartering på værelserne på Agerskov Kro og velkomstkaffe. Agerskov Kro er i 2020 for femte år i træk udvalgt som årets hotelvinder blandt Small Danish Hotels

Middag i restauranten med to retter samt kaffe

Velkomst i salen v. forstander Annemarie Morris og højskolelærer Jimmi Ekløv

Onsdag d. 23. februar

07.30 - 08.45

Afgang med bus til Seniorhøjskolen i Gram

Morgensamling i foredragssalen v/ forstander Annemarie Morris

Formiddagskaffe

10.45 - 12.00

Musiker Lasse Meyer Sørensen: ”Toner fra filmen. Dansk tonefilm fra Svend Gyldmark til Kaj Norman Andersen og Bent Fabricius Bjerre”

Frokost i højskolens spisesal

13.15– 14.15

Højskolelærer Anja Kjølby: Introduktion til Franciska Clausen

Afgang med bus til Museet på Brundlund Slot

15.00 – 16.00

Vi ser udstillingen ”Franciska Clausen og det evige eksperiment”

Forventet hjemkomst til Agerskov Kro

Middag i restauranten. Herefter friaften

Torsdag d. 24. februar

07.30 – 09.00

Afgang med bus til Trapholt i Kolding

10.00 – 13.00

Træd ind i en verden af bølgende ekstravagante former, stærke intense farver og verdensklasse design i udstillingen Verner Panton – Farver en ny verden.

Verner Panton er et af dansk designhistories største navne. Hans opsigtsvækkende brug af farver og materialevalg, der trodsede normer og traditioner, gjorde den danske arkitekt verdenskendt, som en af de mest toneangivende designere i sin tid.

Udstillingen Verner Panton – Farver en ny verden inviterer ind i farvemesterens ekspressive og ukonventionelle designs. Udstillingen viser fem årtiers farverige designunivers inden for møbler, lamper og tekstiler, men også ind i sanselige miljøer, f.eks. Fantasy Landscape; et limited edition 48 m2 stort møbellandskab af bølgende ekstravagante former i stærke intense farver. Med installationer som denne brød Panton med alle traditionelle ideer om indretning: gulve, vægge, lofter og møbler formet til én organisk enhed. I installationen Lyset og Farven, som Verner Panton skabte til en udstilling på Trapholt i 1998, føres man gennem otte rum, der med hver deres farvetema tilbyder en nærværende og sanserig oplevelse der gør, at man mærker kropsligt, hvordan hver enkelt farve fysisk påvirker ens velvære.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐ Jyllands-Posten » Verner Panton satte en visuel fest i gang, og hvis farver er farlige, springer Trapholt snart i luften «.

⭐⭐⭐⭐⭐ Kristeligt Dagblad » Med sine skulpturelt tænkte, farvestrålende møbler skabte Verner Panton rammerne for en afslappet, hedonistisk livsstil med cool velvære i centrum. Nu er hans livsværk emnet for en seværdig udstilling på kunstmuseet Trapholt, der har en fin tradition for at belyse det 20. århundredes store danske designere og møbelarkitekter «

Vi spiser en dejlig frokost i Trapholts Café Gustav Lind

Vi vender tilbage til Agerskov Kro. Forventet hjemkomst 15.45

Middag med to retter samt kaffe. I forlængelse af middagen hygger vi os med fortælling og quiz med fine præmier

Fredag d. 25. februar

07.30 – 09.00

Afgang med bus til Seniorhøjskolen i Gram

Morgensamling i foredragssalen v/ højskolelærer Jimmi Ekløv

Formiddagskaffe

10.45 - 12.00

Musiker Lasse Meyer Sørensen: ”Mozart – manden bag musikken”. Foredraget er optakt til aftenens koncert

Frokost i højskolens spisesal

13.30 – 14.30

Højskoleforstander Annemarie Morris: ”Det sårbare menneske”. Det handler om de urgamle grundvilkår for menneskelig eksistens, som i det offentlige rum i det moderne samfund ofte overses eller direkte fortrænges. Hvilke konsekvenser har det, når vi har vores fokus på succes og individ i højere grad end på sårbarhed og fællesskab? Hvordan forholder vi os som mennesker til andres og egen lidelse samtidig med at vi bevarer glæden over livets gave og mangfoldighed?

Eftermiddagskaffe

Vi kører retur til Agerskov Kro med vores bus

Middag i restauranten

Afgang med bus til koncertsalen Harmonien i Haderslev

Koncert med Sønderjyllands Symfoniorkester.

Chefdirigent Johannes Wildner

Solist: Jasminka Stancul, klaver

På programmet er:

Mozart: Symfoni nr. 1

Mozart: Klaverkoncert nr. 9

Mozart: Symfoni nr. 41

Chefdirigent Johannes Wildner fører os fra Mozarts første symfoni og en af hans tidlige klaverkoncerter med ”lynskridt” frem til hans sidste symfoni nr. 41 med tilnavnet Jupiter. Dette tilnavn fik den ikke af Mozart selv, men af den tyske violinist og impresario Johann Peter Salomon, som givetvis er blevet inspireret af symfoniens storslåede og kraftfulde udtryk. Man kan således ved disse to koncerter opleve Mozarts symfoniske udvikling fra den allerførste til hans sidste symfoni i kombination med et af hans mange værker for hans hovedinstrument klaveret.

Efter koncerten vender vi tilbage til Agerskov Kro med vores bus

Lørdag d. 26. februar

07.30 - 09.00

Morgenmad