Februar – fest og farver

Februar – fest og farver. Sønderjyllands Seniorhøjskole indbyder til opera og gourmet på Agerskov Kro samt til udstillingen ”Verner Panton -Farver en ny verden” på Trapholt og ”Teodor Bók - At leve og overleve” på Holmen i Løgumkloster, hvor vi også skal til højmesse i Klosterkirken

18. - 20. februar

Kursusleder: Højskoleforstander Annemarie Morris og højskolelærer Jimmi Ekløv

Kursuspris: 3.800,-kr. for dobbeltværelse / 4.300,- kr. for enkeltværelse. Prisen er alt inkl. Alle værelser på Agerskov Kro har eget bad og toilet

Dagsprogram:

Fredag d. 18. februar

14.30

Ankomst til Vojens Station, hvor vi afhenter med egen gratis bus. Husk tilmelding

15.00 - 16.00

Indkvartering på værelserne på Agerskov Kro og velkomstkaffe. Agerskov Kro er i 2020 for femte år i træk udvalgt som årets hotelvinder blandt Small Danish Hotels

18.30

Opera på Grænsen og Agerskov Kro indbyder til en aften med en perlerække af
oplevelser. Kroen serverer en 5-retters gourmetmenu med 8 forskellige vine fra Lautrupsminde Vin. Sangerne Frøya Gildberg og Sebastian Naglatzki og pianisten Ane Miceva slipper
lidenskaberne løs med kærlighedssange og duetter fra operaen, operetten og
musicalens verden.
Lad dig beruse af kroens gourmet-menu garneret med vin fra Lautrupsminde og de
skønneste toner fra Opera på Grænsen

Lørdag d. 19. februar

07.30 – 09.00

Morgenmad i restauranten

09.15

Afgang med bus til Trapholt i Kolding

10.00 – 13.00

Træd ind i en verden af bølgende ekstravagante former, stærke intense farver og verdensklasse design i udstillingen Verner Panton – Farver en ny verden.

Verner Panton er et af dansk designhistories største navne. Hans opsigtsvækkende brug af farver og materialevalg, der trodsede normer og traditioner, gjorde den danske arkitekt verdenskendt, som en af de mest toneangivende designere i sin tid.

Udstillingen Verner Panton – Farver en ny verden inviterer ind i farvemesterens ekspressive og ukonventionelle designs. Udstillingen viser fem årtiers farverige designunivers inden for møbler, lamper og tekstiler, men også ind i sanselige miljøer, f.eks. Fantasy Landscape; et limited edition 48 m2 stort møbellandskab af bølgende ekstravagante former i stærke intense farver. Med installationer som denne brød Panton med alle traditionelle ideer om indretning: gulve, vægge, lofter og møbler formet til én organisk enhed. I installationen Lyset og Farven, som Verner Panton skabte til en udstilling på Trapholt i 1998, føres man gennem otte rum, der med hver deres farvetema tilbyder en nærværende og sanserig oplevelse der gør, at man mærker kropsligt, hvordan hver enkelt farve fysisk påvirker ens velvære.

⭐⭐⭐⭐⭐⭐ Jyllands-Posten » Verner Panton satte en visuel fest i gang, og hvis farver er farlige, springer Trapholt snart i luften «.

⭐⭐⭐⭐⭐ Kristeligt Dagblad » Med sine skulpturelt tænkte, farvestrålende møbler skabte Verner Panton rammerne for en afslappet, hedonistisk livsstil med cool velvære i centrum. Nu er hans livsværk emnet for en seværdig udstilling på kunstmuseet Trapholt, der har en fin tradition for at belyse det 20. århundredes store danske designere og møbelarkitekter «

13.00

Vi spiser en dejlig frokost i Trapholts Café Gustav Lind

15.00

Vi vender tilbage til Agerskov Kro. Forventet hjemkomst 15.45

19.00

Middag med to retter samt kaffe. Inkl. er også én genstand. I forlængelse af middagen hygger vi os med fortælling og quiz med fine præmier

Søndag d. 20. februar

07.30 – 09.00

Morgenmad i restauranten. Herefter forlades værelserne

09.00

Morgensamling i Riddersalen v/ Annemarie Morris

09.50

Afgang med bus til Klosterkirken i Løgumkloster. Gæster der rejser med tog skal medbringe bagagen i bussen

10.30

Vi deltager i højmessen i Løgumkloster Klosterkirke

12.00

Vi spiser fine snitter på Centralhotellet i Løgumkloster. Vi serverer en kop kaffe til

13.15

Vi forlader Centralhotellet for at køre den korte vej til Museet Holmen

13.45 – 15.00

Vi ser udstillingen ”Teodor Bók - At leve og overleve”. Den jødisk/polske kunstner Teodor Bók (1947-2007) levede det meste af sit voksne liv i Danmark (fra 1972). Museet viser med sin udstilling centrale dele af Teodor Bòks arbejder, først og fremmest skulpturer, men også oliemalerier. Kunstneren udtrykker med sine skulpturer og malerier en forunderlig verden- på én gang både poetisk og fortryllende – men også surreal, foruroligende, skræmmende og ond.

Der er meget på spil i Teodor Bóks skulpturer og malerier og i en tilsyneladende smuk verden med motiver af mennesker, dyr, fabeldyr og bygningsværker og installationer lurer død og ødelæggelse. I en utrolig detaljerigdom anes ikke kun denne dobbelthed mellem skønhed og ondskab, men også ofte en ekstra dimension i form af en ironisk kommentar eller distance. Teodor Bók får med denne udstilling et nyt fokus - som en kunstner der er genstand for stigende interesse, også på internationalt plan. Centralt står kunstneres virke i Danmark med en dobbelthed, der har rødder i en polsk/jødisk baggrund og dermed oplevelser i forbindelse med flugten fra de kommunistiske jødeforfølgelser i Polen.

15.00

Vi kører med bussen tilbage til Agerskov Kro, hvor vi siger farvel til hinanden kl. ca 15.20. Herefter fortsætter bussen til Vojens Station, hvorfra der afgår tog kl. 16.30

Der tages forbehold for trykfejl samt ændringer i programmet