01. - 05. november - Dansk Middelalder og Sønderjylland

Dansk Middelalder og Sønderjylland

Med foredrag om Sankt Ansgar ved Sognepræst og forfatter Torben Bramming, Absalon og Kong Valdemar ved højskolelærer Jimmi Ekløv samt om Kristina Lavransdatter, Sigrid Undsets hovedværk ved litteraturhistoriker Kirsten Pedersen.
Derudover koncert med Händel og Schubert med strygekvartet og sangerinde Maria Johannsen samt  besøg i Ribe Domkirke, Sankt Catherinæ Kloster i Ribe, Løgumkloster Kirke, Haderslev Domkirke og Starup og Arrild middelalderkirker.

01. - 05. november 2023

Kursusleder: Højskolelærer Jimmi Ekløv. Mød også litteraturhistoriker Kirsten Pedersen og sognepræst og forfatter Torben Bramming.

Kursuspris: 5.200,-kr. for dobbeltværelse/ 5.700,- kr. for enkeltværelse og 2.600,-kr. som dagkursist (Kursus uden overnatning og morgenmad)

Middelalderen var en vigtig og spænderne periode i Danmarkhistorien. Det var her at Danmark blev skabt, og i højgrad også Sønderjylland som er rigt på middelalderhistorie og kulturminder.

Vi skal på dette kursus rundt om en del af disse historiske minder og begivenheder fra kalkmalerier i Starup til Dronning Dagmar i Ribe.
Med gode foredrag og med ture ud for at opleve de historiske steder med egne øjne.

På Natur- og kulturhøjskolen har vi gode bad- og toiletforhold. To værelser deles om et bad og toilet.Har du et særligt behov for eget bad og toilet, så henvend dig til kontoret, og vi vil forsøge at imødekomme dit ønske.

Prisen er alt inklusiv undtagen drikkevarer.

Onsdag d. 01. november

Togankomst til Vojens Station. Herfra er det mulighed for fællestransport til højskolen i Toftlund

Indkvartering på værelserne på højskolen.  Ved ankomsten serveres der kaffe og te

Middag i højskolen spisesal

Velkomst i Mejerisalen. Ved Forstander Annemarie Morris og højskolelærer  Jimmi Ekløv med blandt andet introdution af ugens program

Derefter hygger vi med kaffe og te.

Torsdag d. 02. november

Morgensamling i Mejerisalen

Foredrag ved højskolelærer Jimmi Ekløv om Biskop Absalon og Valdemar den Store.

De to stedbrødre  fra højmiddelalderen skabte Danmarkshistorie og ikke redede Danmark fra borgerkrigens opløsning og piraters ødelæggelse, to ting der truede Danmarks eksistens som selvstændig nation. Men de to brødre opbyggede og lagde fundamentet for Danmark som en kulturbåren og retsindig kristen nation

Frokost i højskolens spisesal

Vi kører på Middelalder kirketur i Sønderjyllands med blandt andet fantastiske Mariafigur og storslåede kalkmalerier.
Der findes mange velbevarede middelalderkirker i Sønderjylland med et smukt og unikt inventar.
Vi skal på eftermiddagen tur se et udvalg af 3 fine kirker.
Først Arild Kirke med en helt unikt middelalderinventer med en meget smuk Jomfru Maria figur. Derefter besøger vi Haderslev Domkirke og landsbykirken Starup med det restaurerede kalkmalerier af Wilkens

Vi kører med bussen tilbage til højskolen hvor der er kaffe på kanden

Middag i højskolens spisesal

Aftensamling i Mejerisalen

Derefter hygges der med kaffe og te og snakker om dagens indtryk

Fredag d. 03. november

08.00-09.00

09.00-09.45

Morgensamling i Mejerisalen

Foredrag om Ansgar og hans liv. Ansgar kom med kristendommen til Danmark og blandt andet Ribe ved sognepræst og forfatter Torben Bramming, Ribe , der har skrevet den fremragende bog ”Da vikingerne mødte korset” om Ansgars liv og mission.
En tur igennem den tidlige middelalder med brydninge mellem hedenskab og kristendom

Frokost i højskolens spisesal

Tur til Ribe med besøg i Domkirken og Dominikanerklostret Sankt Catherinæ fra 1400 tallet.
Ribe er en af Danmarks bedst bevarede middelalderbyen hvor der er meget at se. Vi får en rundvisning, hvor der fortælles både om Domkirkens arkitektur og historie. Vi skal se nogle af de tidlige kristne grave i Danmark og det velbevarede Sankt Catherinæ kloster og klostergård. Alt sammen anlagt af ”Sortebrøderne” Dominikanerordnen i 1400 tallet.
Vi skal selvfølgelig også op på banken, hvor Riberhus lå og se den smukke statue af Dronning Dagmar skabt Annemarie Carl Nielsen

Hjemkomst

Aftensmad i højskolens spisesal

Aftensamling

Lørdag d. 04. november

08.00-09.00

Morgensamling i Mejerisalen

Foredrag om Kristina Lavransdatter, Sigrid Undsets hovedværk af litteraturhistoriker Kirsten Pedersen.
Om middelalderromanen der vandt Nobelprisen i litteratur. En roman der foregår i 1300 tallets Norge. Om den stærke og stolte middelalderkvinde Kristin.
Litteraturhistoriker Kirsten Pedersen tager os med på den lange og spændende skæbnerejse som romanen er.

Frokost i højskolens spisesal

Tur til Løgumkloster  Vi besøgere det velbevarede og smukke Cistercienserkloster i Løgumkloster. Anlagt midt ude ødemarken tilbage i 1173. Initiativtageren var Ribes daværende biskop Stefan, der selv tidligere havde været abbed ved Herrevad kloster i Skåne. Vi får en rundvisning og høre i historien op klosteret og cistercienserne Vi skal blandt andet se og opleve den smukke kapitelsal samt se det unikke relikvieskab

Hjemkomst på højskolen

Festlig afslutningsmiddag i højskolens spisesal

Koncert aften med Händel og Schubert med Norddeutsche Sinfonietta strygekvartet og sangerinde Maria Johannsen
Vi afslutter ugens kursus med en festlig koncert om musikkens evne til at overvinde modsætninger, bringe himlen ned på jorden og nå menneskets hjerte.

Værker af Händel, Schubert mfl. opført af fem strygere fra Norddeutsche Sinfonietta og Maria Johannsen

Søndag d. 05. november

Morgenmad i højskolens spisesal

Morgensamling. Herefter afrejse. Vi arrangerer fællestransport til Vojens Station kl. 09.45 som passer til tog afgang 10.36