24. - 27. oktober - Efterårshøjskoledage midt i Sønderjylland

Efterårshøjskoledage midt i Sønderjylland på Natur og Kulturhøjskolen med Sønderjyllands Seniorhøjskole med kunst, musik, litteratur og debat.
Med Emil Noldes museum i Seebøl og den nye store guldalderudstilling ”Brødre” på Ribe Kunstmuseum med guldalderværker fra kunstmuseer i hele landet.

Højskolesangaften og foredrag om nyere dansk litteratur samt Bertel Thorvaldsen

24. - 27. oktober 2023

Kursusleder: Højskolelærer Jimmi Ekløv og forstander Annemarie Morris

Kursuspris: 3.600,-kr. for dobbeltværelse/ 3.900,- kr. for enkeltværelse og 2.600,-kr. som dagkursist (Kursus uden overnatning og morgenmad)

På Natur- og kulturhøjskolen har vi gode bad- og toiletforhold. To værelser deles om et bad og toilet.Har du et særligt behov for eget bad og toilet, så henvend dig til kontoret, og vi vil forsøge at imødekomme dit ønske.

Prisen er alt inklusiv undtagen drikkevarer.

Tirsdag d. 24. oktober

Gratis fællestransport fra Vojens Station til højskolen. Husk tilmelding

Ankomst og indkvartering på Kultur og Natur Højskolen i Toftlund

Velkomst ved Forstander Annemarie Morris og Højskolelærer Jimmi Ekløv

Aftensmad i højskolens spisesal

Foredrag om Nolde og hans kunst som oplæg til vores besøg i morgen på Noldes Museum

Derefter hygger vi med kaffe te og kage

Onsdag d. 25. oktober

Morgensamling i Mejerisalen ved højskolelærer Jimmi Ekløv

Nyere dansk litteratur. Mag.art. i litteraturhistorie Kirsten Pedersen vil tage os med på en lille odysse gennem dansk litteratur hvor hun vil fortælle om sine yndlingsværker og komme med nogle anbefalinger til læsning i de lange vinteraftener som ligger foran os.

Frokost

Vi kører til Noldes Museum i Seebøl syd for Tønder  Museet ligger i Emil Noldes tidligere hjem og atelier midt ude i marsken- Her skal vi opleve Noldes kunst samt den berømte have, hvor han også fandt inspiration til sin kunst. Det er en helt ny udstilling som er sat op i år efter den store renovering af museet og det er næsten sidste chance at se årets udstilling inden museet lukker ned for sæsonen.

Hjemkomst til højskolen

Aftensmad i højskolens spisesal

Højskoledebat med kaffe og kage
I god højskoletradition debattere vi aktuelle emner sammen i højskolens foredragssal.
Højskolelærer Jimmi Ekløv lægger op til debat

Torsdag d. 26. oktober

Morgensamling i Mejerisalen

Thorvaldsen - Et dansk kunstnerisk geni.
Foredrag ved højskolelærer Jimmi Ekløv - som oplæg til vores besøg på kunstmuseet i Ribe og guldalderudstilling fortæller Jimmi Ekløv om Thorvaldsen hans liv og hans kunst.

Frokost

Afgang med bus til Ribe Kunstmuseum

Ribe Kunstmuseum.
Vi skal se den store efterårs udstilling om Guldalderens malere. Som Brødre

Stor særudstilling om venskaber og konflikter i guldalderens kunstnerkredse.  Her vises perler fra Ribe Kunstmuseums egen samling samt spændende værker fra Det nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, Statens Museum for Kunst og Thorvaldsens Museum. Udstillingen handler om de kunstneriske fællesskaber, der i første halvdel af 1800-tallet skabte en af de mest frugtbare perioder i dansk kunst, nemlig den såkaldte guldalder. Her blev København et europæisk kunstcentrum med kunstakademiet som omdrejningspunkt for en gruppe unge kunstnere, der var inde i varmen hos landets mæcener og kunstprofessorer.

Hjemkomst til højskolen

Aftensmad

Sangaften med sange fra højskolesangbogen.

Fredag d. 27. oktober

Morgenmad i spisesalen

Morgensamling i Mejerisalen

Vi spadserer en kort tur igennem Toftlunds hovedgade til Toftlund Kirke, som går tilbage til middelalderen, men har været udbygget flere gange, senest i den tyske tid. Derfor har kirken et meget specielt arkitektonisk udtryk. På vejen til kirken passerer vi en af Sønderjyllands mange Genforeningssten. Toftlunds Genforeningssten har dog en helt speciel historie, som vi vil få fortalt