Besat af besættelsen 1940 – 1945 - Et højskolekursus

”Besat af Besættelsen 1940 – 1945  - et højskolekursus”

I perioden onsdag den 01. februar til søndag den 05. februar 2023 på Agerskov Kro og Sønderjyllands Seniorhøjskole i Gram.

Vi bor på Agerskov Kro med dejlige værelser med eget bad og toilet og kromanden sørger for god mad til os. En del af undervisningen foregår på Seniorhøjskolen i Gram.

01. - 05. februar 2023

Perioden 1940-45 er stadig genstand for stor opmærksomhed og debat. Det historiske materiale er, efterhånden som arkiver bliver åbnet og hidtil ukendt kildemateriale dukker op, med til at skabe avisoverskrifter og nyheder som oftest blæses stort op i de danske medier. Denne fortsatte interesse og sejlivethed kan kun betyde, at besættelsestiden, stadig i dag har relevans for danskerne.

Interessen for datidens valg og handlinger, er med til at forme den nationale identitet. Besættelsens historie hjælper os til at forstå, hvem vi var, og derved hvem vi er blevet. Den giver os et stabilt grundlag til at forstå andre.

Det er debatten om Besættelsens begivenheder og personer, der holder interessen for emnet i live. De løbende diskussioner i medierne vækker vor nysgerrighed til at ville vide mere og ansporer os derved til videre undersøgelser. Det er årsagen til, at ”Sønderjyllands Seniorhøjskole” udbyder endnu et ugekursus med titlen ”Besat af Besættelsen.”

Vi vil belyse perioden set med nutidens øjne. Derfor har vi inviteret en række personer, som beskæftiger sig med det historiske stof, set ud fra forskellige synsvinkler. Alle de medvirkende har det til fælles, at de er levende optaget af perioden og at de kan formidle deres viden så alle, uanset forudsætning, kan deltage i dette højskolekursus. Kurset retter blikket mod de datidige aktører og sætter dermed besættelsen og efterkrigsperiodens begivenheder i historisk perspektiv.

Dette kursus henvender sig alle som gerne vil vide mere om besættelsestidens historie og gerne vil mødes med andre for hvem historien om denne periode er blevet en besættelse!

Kursusleder: Niels Ole Frederiksen. Mød også forstander Annemarie Morris

Kursuspris: 5.700,-kr. for dobbeltværelse/ 6.500,- kr. for enkeltværelse. Prisen er alt inkl. undtagen drikkevarer. Alle værelser har eget bad og toilet.

Onsdag d. 01. februar

11.30 – 12.00

Ankomst til Sønderjyllands Seniorhøjskolen i Gram

Tog ankommer til Vojens Station, hvorfra der er gratis bus til Seniorhøjskolen

Frokost i spisesalen

Velkomst ved Niels Ole Frederiksen og Annemarie Morris

Professor emeritus Claus Bryld, Købernhavn: “Brdr. Bryld – fire antityske nazister”

15.00 – 15.15

Kaffe med kage

15.15 – 16.00

Foredraget fortsætter

Afgang med bus eller i privat bil til Agerskov Kro

Indkvartering på Agerskov Kro

Middag i restauranten

”Besættelsestidens litteratur” v/litteraturhistoriker Kirsten Petersen, Kolding.

Torsdag d. 02. februar

Morgensang om Harald Bergstedt v/ Niels Ole Frederiksen

Afrejse på heldagtur.

Vi besøger Folkehjem i Aabenraa, hvor Annemarie Morris fortæller i billedsalen om stedets historie og udvalgte portrætter

Frokost på Folkehjem

Vi kører mod Sønderborg.

Vi besøger Det tyske kulturhus

Orientering

Vi kører hjem med kystvejen via Kruså til Agerskov

Aften:

”Da kulturen gik under jorden.” v/ Fhv. højskoleforstander Poul Henrik Jensen, Ribe

Fredag d. 03. februar

07.30 – 08.45

Morgenmad i restauranten. Under morgenmaden smører vi hver for sig en dejlig madpakke til dagens tur

Heldagstur til det Tirpitz stillingen i Blåvand.  Madpakkerne spiser vi i det grønne.

”Flygtningemuseet i Oksbøl”. Museumsinspektør, historiker John Jensen fra Varde Museum er med hele vejen rundt og er vores guide.

Hjemkomst

Middag i restauranten

Aften: ”Internering før, under og efter Besættelsen" v/ forhenværende seminarie rektor Andreas Striib, Åshus

Lørdag d. 04. februar